3 perc olvasási idő + 3 perc ha aktív is vagy
Skilla spoiler: Nem viszik el a szelektív szemetet, egy pénztáros van csak, ez csak a kezdett, mire számíthatsz a saját területeden?
A munkaerőhiány fejlődést is hozhat cégednek, ha kreatívan közelíted meg, nem problémaként tekintesz rá. Készülj fel erre a kihívásra, mert minél előbb lépsz a kiszervezés irányába, annál nagyobb előnyt szerzel a piacodon.
Esetleg Te magad szeretnél cégeknek bedolgozni? Vizsgáld meg mindkét oldalról a kérdést!
Ezért fáj mostanában a cégvezetők feje…
Azt gondolnánk, hogy egy cégvezető, aki a semmiből képes volt felépíteni több alkalmazottat foglalkoztató, profitábilis vállalkozást, mely sokszor még szakmai elismeréseket is bezsebel, nem akadhat fenn egy olyan aprócska problémán, mint a megfelelő munkatárs fellelése és megtartása.
Akkor is, ha a fizetés jó, a csapat összetart, a munka többnyire változatos, mégis, a munkaerőhiány réme láthatólag az ilyen cégeket sem kíméli.
A jelenlegi tendenciák tenyerükön hordozzák a munkavállalókat és fejtörést okoznak a munkaadóknak, látszólag visszafordíthatatlan változást előidézve a teljes munkaerőpiacon.
Amit örömmel fogadhatnak a felkészültebb vállalkozók. Mint minden új korszaknak vannak vesztesei, ugyanúgy nyertesei is, így a munkaerő piaci rallyból is lesznek, akik megerősödve kerülnek ki a vállalkozói oldalról.
Dönts okosan, ha kreatívan nézel a problémára, és keresel rá megoldást, akkor az kiemelhet a versenytársaid közül. Ezért lásd inkább lehetőségnek ezt a helyzetet, mert vállalkozóként az is feladatod, hogy rugalmasan kezeld a változásokat, a legjobbat kihozva belőlük.
Miben gondolkodhat a munkaerőhiánnyal küzdő cégvezető?
Új alkalmazottat kiválasztani, betanítani, piacképes bérrel honorálni a munkáját és motiváltan tartani egyre nagyobb ráfordítást igényel. Nem beszélve arról, hogy a legtöbb cég forgalmában bizonyos fajta szezonalitás figyelhető meg. Egy alkalmazott viszont megkapja a bérét akkor is, ha nincs ügyfél. Ha az adott hónapban a cég a tartalékait használja, hiszen az ágazatra jellemző uborkaszezon bármilyen okos marketingstratégia ellenére érezteti a hatását.
…pedig nyerhetnének is ezzel a helyzettel
Egyre több helyen hallani a kiszervezésről, mint lehetséges alternatíváról, ami lássuk be, mindkét oldal számára új lehetőségeket nyit meg.
A cégvezető ugyanis – ha jól választja meg alvállalkozóit – lesz egy házon kívüli jobb keze, akire az adott területet rábízhatja, az ő dolga a feladatok delegálása és azok ellenőrzése a kezdeti összeszokás után.
A hangsúly itt is a jó választáson van, még ha nem is jár akkor ráfordítással, mint egy alkalmazott esetében, itt is célszerű körültekintőnek lenni.
Ilyenkor lehetőséged van jobbá, átláthatóbbá tenni a folyamatokat is. Az első benyomás fontos és a leendő alvállalkozónk hard skilljeit pedig viszonylag egyszerűen ellenőrizhetjük. Mielőtt azonban örülni kezdenénk, hogy megtaláltuk az igazit, vegyük elő egészséges szkepticizmusunkat, és ismerjük meg a leendő alvállalkozónkat.
Gondoljuk végig, milyen feladatokat szeretnénk rá bízni! Lássuk a teljes folyamatot, és azokat a képességeket, amikkel rendelkeznie kell szerintünk az ideális társnak. Mi az a tudás (hard skillek), és mik azok a készségek (soft skillek), amikkel a legmagasabb szinten képes helyt állni a teljes folyamatban. Ha tisztában vagyunk az elvárásainkkal, már tettünk egy lépést az ideális alvállalkozónk megtalálásához.
Ha a kiválasztás, pályáztatás során fel is mérjük a tényleges adottságait a feladathoz mérten, jó eséllyel egy hosszú távú elköteleződés veheti kezdetét.
A készségek és képességek felderítését nem hagyhatjuk ki
Amikor a soft skillekről beszélünk, a következő kérdésekre gondolunk: Milyen habitusú? Mi a fontos neki, mik a céljai? Hogyan képzeli el magát egy-öt-tíz év múlva? Miért szeretne velünk dolgozni a nyilvánvaló anyagi céljain kívül? Milyen tapasztalata van a mi területünkön? Vannak-e ezen a területen igazolható referenciái?
Megbízható? Pontos? Precíz? Fontosnak tartja a folyamatos önképzést? Részt vesz szakmai konferenciákon, workshopokon, figyeli-e a szakmája trendjeit?
Számtalan olyan kérdés fogalmazódhat meg bennünk, amit érdemes összegyűjtenünk, és feltenni a kiválasztási folyamat során. Hiszen hiába szerzett új partnerünk a legjobb egyetemeken piacképes diplomát, ha azóta eltelt tíz év, és azalatt teljesen más területen tevékenykedett.
Ha a mi terültünkön dolgozott, hogyan tette ezt? Egy multi kötelékében, ahol legfeljebb a folyamatnak egy részfeladatát látta el? Lehet egy-egy területen kimagasló, de ha a teljes folyamatban nincs meg a gyakorlata, másként kell közelítenünk a közös munkához.
És mit nyerhetsz ezáltal? Alkalmazott helyett egy olyan szakembert, akit nem kell motiválnod, hogy a legjobbat nyújtsa, hiszen ő is egy vállalkozó, akinek a megélhetése függ tőle.
Ha kiszervezed a feladatot a megfelelő alvállalkozódnak, felszabadul rengeteg időd és energiád, amit a céged fejlesztésére fordíthatsz. Arról nem is beszélve, hogy rugalmasan veheted igénybe a szolgáltatásait, így költséget is optimalizálhatsz.
A kezdeti összeszokás után pedig nyugodtan vállalhatsz olyan megbízásokat, amikről tudod, az alvállalkozódra bátran rábízhatod
Ahhoz, hogy sikerrel járj, előbb ismerd meg a saját készségeid. Hiszen ha Te nem vagy tisztában önmagaddal, a céljaiddal, nem várhatod a munkatársadtól, hogy kitalálja a céljaidat.
Hamarosan tesztelheted a skilleket is!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.